Kommentarsmysteriet - "Tack for intiresny Blog"

lördag, mars 20

Jag noterade en kommentar i förra inlägget. "Tack for intiresny Blog". Se efter själva. Jag såg exakt samma rad kommenterat till ett inlägg från oktober och började fundera vad det handlade om.

Jag kliade mig i huvudet och drog handen genom skäggstubben och funderade om jag någonsin hade sett den kommentaren i min gamla blogg Ord/Bild – Universums första blogg. Jag var säker på att den aldrig dykt upp i Time to kill – Time to spill.

Fann den heller inte i Ord/Bild.

Saken gäckade mig. Jag gick ut och träffade en vän, men raden återkom med jämna mellanrum i tankarna. "Tack for intiresny Blog". "Vad är det för påhitt egentligen?", undrade jag för mig själv medan min vän slukade en tortilla.

Jag tänkte att det kunde vara någon typ av stämpel. En tagg av något slag. Eller självklart var det en tagg, men vad betyder den? Felstavningarna är uppenbart medvetet för att göra raden sökbar.

Min vän och jag skiljdes åt vid Fridhemsplan (även känt som Friedhomesplane). Jag for hem.

Jag googlade raden lite snabbt och fann hundratals bloggar med exakt samma fras. "Tack for intiresny Blog." Ligger en och samma person bakom samtliga kommentarer eller har den spridit sig kan man undra?

Taggar av det här slaget är inte svåra att kopiera. Det kan vem som helst göra. Copy. Paste. Klart.

Försökte även hitta någon typ av röd tråd mellan bloggarna vari kommentaren fanns. Men det var dödfött. Jag blev bara yr i skallen. Det var oöverblickbart. 34 söksidor och de flesta bloggarna var för mig okända.



Jag försökte dra några slutsatser utifrån datumstämplarna på kommentarerna.

Mars 2008 var den äldsta jag kunde finna. Inte en relik direkt. Men hittade även spår som var så gamla som 2006, men den uppgiften förblev obekräftad. I stickproven från söklistan var avsändaren alltid anonym. Det överensstämde även med kommentarerna i min blogg.

"Mystiskt", tänkte jag för mig själv och la pannan i djupa veck.

Jag var definitivt något på spåren. Något stort. Men visste inte exakt vad.

Min slutgiltiga gissning blev att det är någon typ av kvalitetsmärkning av bloggar.

Jag slår vad att vi inte har sett det sista i den här frågan.

2 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Hmm....Jag grubblar.

Ordluffare sa...

Jag med... Jag var helt säker på att kommentaren skulle dyka upp efter inlägget, men det har den inte gjort än.