(Kåseri) Mjölk var inte mjölk

tisdag, mars 9

Det skulle installeras en ny kaffeautomat på jobbet. En morgon stod den nya automaten i fikarummet. Den bara stod där färdig att anslutas, som om den kommit med storken (jag har i tidigare inlägg nämnt kaffeleverantören tillräckligt många gånger för att bli sponsrad, så jag hoppar över det den här gången).

Hursomhelst var förväntningarna höga, eller ja… "det är i alla fall bättre än det gamla blasket", resonerade de flesta. Själv hade jag sedan de tog bort Zoegas-kaffet från finansvåningen börjat finna mig i diskvattnet vi hade serverats ur den gamla automaten. Men förändringens timme var slagen.

Det dröjde till nästa dag innan den nya automaten kopplades in. Halva kontorsvåningen samlades när installatören klev in. Förväntningarna höjdes ett snäpp när installatören nämnde att den mal kaffebönorna direkt.

- Wow, häpnades vi i kör.

Under fikarasten bekantade jag mig med den nya automaten. Noterade att "Caffee latte" inte längre stavades med två "e" i digitaldisplayen. Leverantören måste ha läst mina gamla blogginlägg om saken och korrigerat stavfelet, konstaterade jag stolt.


(Displayen på den gamla automaten)

Sedan lade jag märke till att mjölk konstigt nog numer namngavs "Vitt" i menyvalet. På den gamla kaffeautomaten kunde man dricka kaffet med mjölk eller skummad mjölk. Genom att kvickt googla saken hittade jag en anmälan mot leverantören för vilseledande marknadsföring. Egentligen var det inte mjölk, eller ens mjölkpulver som rann ut ur maskinen. Det man benämnde som mjölk var i själva verket gräddersättningsmedel, en blandning av glykossirap, härdat fett och mjölkprotein. Skrämmande slaggprodukter och unkna tillsatser. Ett lömskt knep.

Enligt EUs regler är mjölk, tro det eller ej, ingenting annat än 100 procent mjölk. Anmälan ledde således till att leverantören behövde ändra menytexten på samtliga automater. Så tillkom den nya benämningen "Vitt".

Det lär ha varit ett hästjobb för leverantören att byta ut alla utplacerade automater, men en seger för rättvisan. Rätt ska vara rätt. Speciellt i det här fallet, annars kunde Glykossirap- allergiker ha farit illa och så vidare.

Samtidigt kunde jag inte glädjas fullt ut åt rättvisans seger. För jag hade själv vunnit en egen seger. Det faktum att min lilla blogg legat till grund för en förändring därute lade skugga över allt annat. Att någonting jag skrivit lett till en förbättring i världen kändes storartat.

Jag funderade på det en stund. Tanken gjorde mig alldeles varm inombords.

Som det verkade hade jag totalt missbedömt genomslagskraften i att blogga.

7 kommentarer:

Osloskånskan sa...

..."härdat fett" osv. Uärrkk! Och jag som måste ha coffee-mate i norska surkaffet, är det i själva verket härdat diverse jag då dricker?

Nu dog jag lite...

Ordluffare sa...

Tyvärr är det så det verkar. Slagg och kvicksilver, ve och fasa.

Osloskånskan sa...

...jaja, håller tanten vaken på jobb iallafall.

Anonym sa...

Du måste läsa http://attvarahenrikberggrenspappa.blogspot.com

Ordluffare sa...

Anonym, jag läser...

Marie sa...

Jag är ansvarig för kaffemaskinen på mitt jobb. Efter att ha sett hur det där mjölkpulvret ibland geggar ihop i rören i maskinen kommer jag ALDRIG mer dricka något kaffe med mjölk från maskin.
Svart kaffe rules :)
//Springfield-Marie

Ordluffare sa...

Kan inte direkt säga att jag är nåt fan av dom där små mjölkpaketen. En hållbarhet på 8 månader låter väldigt fishy. På mitt jobb är det rätt många som tar med sig mjölk, jag brukar nalla av deras ibland.