Det ständigt återkommande bekymret med underrubriker

torsdag, februari 18

Så var det dags igen. Dags att ändra underrubriken i bloggen. För sjuttioelfte gången. Eller det blir första gången i den här bloggen. Men i Time to kill – Time to spill känns det som att jag aldrig blev nöjd. Som att jag ändrade underrubriken oftare än jag faktiskt skrev riktiga inlägg.

Underrubriken ser ut som följer:

"För oss som tycker att livet är ett ord vi inte behärskar. Vi letar febrilt efter ordboken, men fan, vi hittar den ju aldrig. Det är för oss jag skriver. I underhållande krönikor, kåserier och kortprosa, för dig, er, för mig, för oss... ger jag: ibland. allt."

Vilken ordbok dillar jag om egentligen?

Det duger inte.
Det känns inte rätt.
Den textraden åker ut.

Först tänkte jag ändra till:

"Kåseri dagdriveri och krångel för döende vilsna döende veka stolta och sköna, för dig, er, för mig, för oss... ger jag: ibland. allt."

Men det är tvärsnott från Bukowskis diktsamling. Jag har i princip bara bytt ut ordet "Dikter" mot "Kåseri". Det funkar inte. Så lätt kommer jag inte undan. Dessutom bommas poängen.

Nej, jag byter istället till:

"Kåseri, dagdriveri, små (men enormt betydande) mellanspel och annat krångel efter vägen. Fullständigt uteslutande för dig, er, för mig, för oss... ger jag: ibland. allt."

Jag är lite osäker på ordet "krångel". Jag vet inte riktigt vad jag menar med det. Behöver världen verkligen se ordet frågar jag mig. Jag är en riktig krångelpelle. Men det behöver ni egentligen inte veta. Jag menar, vad spelar det för roll att jag krånglar? Huvudsaken måste ju vara slutprodukten och då spelar det mindre roll hur man tog sig dit.

Jaja, det får vara för nu.

Ska jag vara helt ärlig tror jag varken det gör till eller från att ändra underrubriken, men jag gör det ändå.

2 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Oj! jag pillar aldrig på min underrubrik. har bara ändrat två gånger, tror jag.

Ordluffare sa...

Jag lägger alldeles för stor vikt i underrubriken. Att den kommer rädda den här bloggen. Fast jag vet innerst inne att det inte är så.