Kåseri - Först kom brödrosten, sen mikron

måndag, november 23


(Definition av kåseri. Mitt exempel nedan).

Mamma bemödade sig i alla fall att öppna balkongdörren innan hon slängde ut brödrosten. Den var pappas. Sen var det mikrons tur. Den var också pappas.

Jag gömde mig halvt bakom gardinen och tittade på medan mor for mellan stora sovrummet och balkongen. Utan nåd - fram och tillbaka.
”Det svinet”, mumlade hon för sig själv.
Hon letade upp pappas 18-åriga dyrgrip från skotska högländerna, men tvekade. Nere på gårdsplanen såg jag min forna hjälte samla ihop sina grejer. Janssons var ute och rastade taxarna. De skyndade förbi krigszonen. Pappa vände sig om, hälsade. Men fick två näsor i vädret till svar. Han vände sig tillbaka mot mamma och knockades av sin gamla koffert.
”Aj somfan”, vrålade han och satte sig bakåt med ändan i gräset.
”Men älskling”, vädjade han uppgivet.

Mamma stängde dörren, drog mig till sig och föll i tårar.
”Kan vi inte prata om det här… gumman?”, trängde pappas röst in utifrån.
Jag hörde honom dona, tog mig loss och fram till fönstret. Han hade packat min trehjuling full och rullade vingligt ut genom grinden. Som en femåring på sin första åktur.
“Min”, sa jag och pekade.
Mamma såg ut, och for rödilsken ut genom ytterdörren. Jag försökte hänga med nerför trapphuset, men hamnade på efterkälken. Jag mötte henne vid grusstigen på tillbakavägen. I ena handen höll hon min trehjuling och i andra en trasig flaskhals.

Från och med den dagen såg mina ögon upp på en ny hjältefigur.

1 kommentarer:

Anonym sa...

fjantigt historia tycke ja